Sociala medier – roande eller reklam?

Det finns fler konton på Facebook än människor på jorden. Hur går du till väga med att marknadsföra dig eller din produkt på sociala medier? Sociala medier är en guldgruva när det kommer till att nå ut med sitt varumärke – åtminstone om din målgrupp är aktiv där.

I dag pratas det mycket om termer som inbound marketing, native marketing och algoritmer – alla lika relevanta när det kommer till marknadsföring. De flesta människor märker inte alltid denna typ av reklam eftersom den är subtil, men det är just därför den är så effektiv. Hur ska du gå till väga för att på det mest effektiva sättet marknadsföra ditt varumärke med hjälp av det största fenomenet i dag; sociala medier?

Målgruppsrelevans

Varje målgrupp är den andra olik. Kollar man på den äldre målgruppen håller de sig stadigt på Facebook, men om man fokuserar på en yngre målgrupp måste man hålla koll på var de är aktiva då plattformen de använder förändras kontinuerligt. Facebook byts ut mot Instagram och Instagram byts ut mot Snapchat, och så vidare. Det gäller med andra ord att ha koll på din målgrupp och vad som trendar hos dem just där och då. Glöm inte heller att memes, nyheter och uttryck kan utnyttjas för att synas.

Att nå ut med ditt företags information till rätt målgrupp är faktiskt enklare än vad man kan tro i dag – med hjälp av algoritmer. Algoritmer känner av vad en person har sökt på tidigare och räknar ut vad som ligger i dennes intresse. Då kan du med ditt företag rikta din marknadsföring till relevanta personer. Den riktade marknadsföringen sker oftast via sponsrade inlägg som dyker upp i diverse sociala medier.

Kvantitet över kvalitet

Det viktigaste ett företag kan göra för att hålla sin relevans på sociala medier är att konstant uppdatera sitt flöde. Detta får företaget att se mer mänskligt och empatiskt ut. Genom att kommunicera direkt med din målgrupp kan du locka fler kunder. Beroende på hur ett företag ser ut på sina sociala medier förvrängs synen bland konsumenterna.

Att synas på ett osynligt sätt

Ett sätt att nå ut med ditt företag på i dag är via kända profiler, såsom bloggare och influencers. Att på ett så naturligt sätt som möjligt “smyga” in dina produkter i en recension eller podcast kallas inbound marketing eller native marketing – beroende på produkt. I dag kan detta klassas som två av de absolut mest effektiva sätten att nå ut med en produkt på.

Passa på att utnyttja sociala medier för vad det är – en guldgruva för marknadsföring.