Onlinemarknadsföring av företag/tjänster inom Fin-Tech

Fin-Tech är en av de hetaste branscherna för tillfället. Här skapas ett flertal företag som erbjuder produkter och tjänster som sammankopplar mjukvaruteknik med finansiella tjänster. Vid flera tillfällen har antalet intresserade investerare varit mångdubblelt så många mot vad företag behövt för att få in det kapital som efterfrågats. Efterfrågan är stor hos riskkapitalbolag, investerare och andra företag att vara ”med på tåget”.

Investerare förstår hur dessa tjänster kan vara fördelaktiga för konsumenterna. De kan underlätta investeringar, skapa enklare ekonomisk vardag eller exempelvis sänka kostnader för lån. Men förstår konsumenten det? Det är nämligen det som man får fokusera extra på vid marknadsföring av dessa produkter och tjänster.

Varför behöver du produkten?

Vid marknadsföring av exempelvis livsmedel eller bilar visas fördelar upp med just den specifika produkter. Varför man ska köpa mat eller en bil vet de allra flesta. Marknadsföringen handlar därmed mer om att få konsumenten att välja ”rätt” produkt som därmed möta ett upplevt behov hos konsumenten.

Men inom Fin-tech handlar det om att marknadsföra något som kunden oftast inte har mött tidigare. Därmed är tydligheten extra viktig. Både tydlighet vad det finns för fördelar (oftast ekonomiska eller praktiska) med tjänsten men även tydlighet i hur den fungerar.

Ett  exempel kan nämnas när Ipad började marknadsföras i Sverige. Det är inte en Fin-Techprodukt men likheten finns i att det inte fanns något behov hos kunderna av en sådan produkt. Men Apple skapade behovet i och med att produkten lansrades. En produkt som idag nästan finns i alla hem.

Möter kunden i ett andra steg

Många av företagen inom Fin-tech vänder sig inte direkt mot slutkonsumenten även om konsumenten kommer att utnyttja tjänsten. Ett exempel är ett av de starkaste varumärkena inom branschen- Klarna. När en person köper via en E-handlare är chansen stor att man erbjuds betala via Klarna Faktura. För både E-handlarna och konsumenterna finns tydliga fördelar med detta betalningssätt.

När man som konsument ska välja betalningsalternativ i en E-butik handlar det mycket om trygghet. Känner man inte till Klarna sedan tidigare kanske man hellre väljer att betala direkt via banköverföring eller med kort. För att konsumenterna ska använda sig av tjänsten behöver marknadsförare därmed arbeta med att skapa sig  ett starkt varumärke som kunden känner igen och förknippar med säkra betalningslösningar.

I det fall som det handlar om exempelvis betalningslösningar måste man alltså både sälja in sig till företag som ska erbjuda denna betalningslösning samt marknadsföra sig mot konsumenterna som i längden kommer att använda sig av tjänsten.

Att synas digitalt är för många självklart just eftersom det är en digital produkt/tjänst som marknadsförs. Därmed möter man även kunden i ett tillfälle då man lättare och snabbare kan ta beslut om att välja denna digitala finansiella tjänst.